dinsdag 15 mei 2012

'Ik wil niet meer.....'

Laren-Vorden 14 km (nog 244 te gaan)
2 mei 2012

De laatste loopdag. Vandaag lopen we deel 1 van het Pieterpadboekje uit (Dat is de onmisbare routebeschrijving; deze bestaat uit twee delen) Volgende vakantie beginnen we in boekje deel 2.
Veertien kilometer maar, vandaag. Daar draaien we onze hand niet voor om tegenwoordig. Hoewel, meestal komt er een moment dat Joris er genoeg van heeft. Vandaag ook weer. 'Was ik er maar nooit aan begonnen,' klaagt hij halverwege. Dat hij klaagt is niet fijn, maar erger is nog dat zijn tempo ook zo terug loopt. Om de haverklap staat hij dan stil en als hij loopt gaat het zo langzaam. Hier wordt ik altijd letterlijk moe van. Mijn rugzak lijkt gevuld met lood als dit het tempo wordt.
Gelukkig is de oplossing simpel. Zoals ik al zei houdt Joris van kletsen. Een vraag over bijvoorkeur Pokemon (of een andere serie bij gebrek aan beter) en hij kan weer kilometers vooruit. En zo komen we rond een uur of twee al in Vorden aan. Deze keer kunnen we met de trein naar huis. Onze vakantie zit er op.

zondag 13 mei 2012

200 km!

Holten-Laren 15 km (nog 258 te gaan)
1 mei 2012

mooie plekjes
Eigenlijk zouden we bij tante Nel logeren. Dat stond al vast toen we uit Pieterburen vertrokken. Ze woont namelijk in dit gebied aan het Pieterpad. Helaas zit ze op het passagemoment in Frankrijk. Het is tenslotte vakantie. Het werd dus camping Holterberg. Niet dat Joris daar rouwig om is, hoor; het is een camping met zwembad. Na zo'n warme dag vind hij dat niet erg. In het zwembad vind hij ook al snel het 'vriendje van de dag'. Dat heb je als rondtrekkend kind; iedere dag een ander vriendje.
Volgens de weersvoorspellingen zou het vandaag gaan regenen. De hele dag. Alleen maar regen. Omdat het, toen we heel vroeg wakker werden, nog droog was, besloten we snel op te staan en alles in te pakken. Niets is zo vervelend als in de regen in te moeten pakken, vind ik. Ons tentje is ook zo klein dat je er echt niets anders in kan doen dan slapen. Dan liever maar wat vroeger op staan.
Op de camping is nog geen menselijk geluid te horen. Overal is het nog stil. Heel zachtjes pakken we alles in. Gisteren hebben we geen boodschappen gedaan dus ontbijten doen we pas na de eerste twee kilometer.
korte pauze
De lucht ziet grauw. Het spoort ons aan nog sneller te werken. Misschien kunnen we nog een stukje lopen voordat de buien echt losbarsten. IJdele hoop, zo blijkt. Precies na de eerste drie stappen barst de bui los. In het toiletgebouw hijsen we ons in de regenkleding. Dat is best een gedoe met rugzakken op.
Welgemoed begeven we ons naar buiten, de regen in.
Als we de camping af lopen is het al weer droog. De hele dag geen spatje regen meer gehad!

In Laren vinden we een erg leuke boerderijcamping. De perfecte afsluiting voor een fijne dag. (en stiekem zijn we ondertussen de 200 km gepasseerd!)

Pieterpadgenoten

Hellendoorn-Holten 16 km (nog 273 te gaan)
30 april 2012

Joris had er zin in! 's Ochtends vroeg stond hij al te popelen om weg te gaan. Na de eerste tien kilometer was z'n zin overigens al een stuk minder.
Het was een warme dag. We waren om negen uur al vertrokken, maar het vroege tijdstip weerhield ons er niet van om al snel onze jassen en truien uit te trekken. Ineens was het wel erg heet in vergelijking met de voorgaande dagen. Heerlijk! En een erg mooie tocht over de Sallandse heuvelrug.
bepakt en bezakt
Kijk, dat is het leuke van zo'n tocht door Nederland. Lopend ontdek je eigenlijk pas hoe mooi ons land is. En vooral ook, hoe afwisselend!

We komen verschillende Pieterpadwandelaars tegen. Sommigen lopen de route heel snel, anderen een etappe per keer. Sommigen lopen 'm alleen, anderen met een groep. Maar altijd zijn ze herkenbaar aan het Pieterpadboekje in hun hand. Zonder dat boekje met uitgebreide routebeschrijving is het pad eigenlijk niet te lopen. Op een regenachtige dag is dat wel eens lastig, want aan een verregend boekje heeft niemand iets. Enfin, niet iets om ons vandaag zorgen over te maken.

De lange pauze
Joris praat graag met mensen. Bij gebrek aan mensen praat hij ook wel tegen zichzelf. Meestal praat hij tegen mij. Zeker tijdens onze tochten. Soms tot mijn oren ervan tuuteren. Ook hij is dan blij met de andere wandelaars. Hij vind het heerlijk om ervaringen uit te wisselen. Meestal is het een korte ontmoeting.Vandaag niet. We komen een leuk, iets ouder echtpaar tegen dat geen bezwaar lijkt te hebben tegen wat gezelschap. Al pratend met hen glijden de kilometers voorbij. Zulke ontmoetingen zijn pas de spreekwoordelijke 'kersen op de taart,' denk ik terwijl we verder lopen. Dit is echt genieten voor ons allemaal. Na een korte pauze op een prachtig plekje lopen we afzonderlijk verder. De meeste wandelaars gaan nou eenmaal sneller dan wij.

dinsdag 8 mei 2012

Pretpark

hellendoorn 0 km (nog steeds 289 km)
29 april 2012

De krenten uit de pap, noemde iemand het dagje pretpark. Ze had meewarig gekeken toen Joris gisteren aan kwam lopen met zijn rugzak op zijn rug. Joris had haar verteld dat we vandaag het pretpark zouden bezoeken. 'Tja, daar doe je het voor, he?' had ze gezegd. 'Dat zijn de leuke dingen van zo'n wandeltocht.'
Joris op de zwevende stoel
Duidelijk geen pieterpad loopster, had ik gedacht. Die begrijpt het niet helemaal.

Natuurlijk hebben we genoten van ons dagje Hellendoorn. Het was er gelukkig lekker rustig, dus geen rijen voor de attracties. We konden steeds gewoon doorlopen en hebben ons dus tegoed gedaan aan vele malen achtbaan, waterbanen, lasergun-schiet-spellen, voorstellingen, nou ja, te veel om op te noemen. Het was een gezellige, leuke dag, dat zeker. Maar ik ben blij dat we meer lopen dan dat we naar pretparken gaan. Waarschijnlijk is het toch een beetje raar dat zowel Joris als ik daar net zoveel plezier uit halen.

Weer even wennen...

Lemele-Hellendoorn 8 km (nog 289 te gaan)
28 april 2012

Het is de laatste week niet echt mooi weer geweest. Toch zijn we vastbesloten om te gaan lopen. Volgens de weersvoorspelling gaat het wat opklaren dit weekend, dus zonde om een mooi weekend te laten liggen.
Het regent als we opstaan. Niet een klein beetje; het is al uren aan het plenzen. Als de regen even stopt hebben we goede hoop, maar twee minuten later dient de volgende bui zich alweer aan.
We vertrekken toch. Tenslotte is de B&B al gereserveerd. We gaan namelijk naar Hellendoorn. Daar kunnen we niet langs zonder een dagje pretpark. Daarom slapen we de eerste twee nachten in een bed en breakfast, dan hoeven we niet ver te lopen naar- en van het park.
In Lemele drinken we nog even iets bij het vijfsterren bungalow park waar we vorige keer geƫindigd zijn.

Als we weer buiten komen schijnt er zowaar een waterig zonnetje. Na een half uurtje gaan zowaar de jassen al uit!

Joris draagt voor het eerst een echte rugzak. Eentje met een stevige rug, goede schouderbanden en een volwaardige heupriem. Het ding weegt leeg bijna net zo veel als zijn vorige vol. 'Best wennen,' zegt Joris. 'Wel lekker die heupband, hoeven mijn schouders minder te tillen. Maar volgens mij is dat niet zonder gevolgen.' Hij denkt even na. 'Ik denk dat ik over drie dagen wel last van mijn heupen zal hebben,' zegt hij dan.

We zijn al snel in Hellendoorn. Het heeft niet meer geregend. Echt een lekkere wen-wandeling!

zondag 6 mei 2012

Sallandse heuvelrug

Ommen-Lemele 13 km (nog 297 te gaan)
19 oktober 2011

We hadden ons die avond heel goed gevoeld. Twee keer achter elkaar zo'n afstand, we waren mega trots op onszelf. Maar onze lijven.... dat was een heel ander verhaal. We waren echt kapot geweest.
Gelukkig voelden we ons allebei na een goede nachtrust weer veel beter. Ik kwam nog wel stijf uit bed en had flink wat spierpijn, maar gloeide gelukkig niet meer zo. Joris niet. Die wilde al de volgende eenentwintig kilometer lopen. 'Nou,' zei ik, 'Dat doen we dus maar niet. Vandaag lekker tien kilometer. We stoppen voordat de man met de hamer z'n klappen uit komt delen.'

En zo begonnen we na een overheerlijk ontbijt aan onze tocht over de sallandse heuvelrug. Dat Nederland er ook zo uit kan zien was voor ons beiden een grote verrassing. We liepen over de heuvels, (onze eerste berg: 78 m) door heidevelden, langs jeneverbesbosjes. Prachtig! Echt genieten! En zo onverwacht.
Omdat het intussen echt herfstig is geworden, zijn ook de kleuren anders. Alles is dan wel uitgebloeid. maar het goud geel en rood van de bladeren is prachtig en geeft kleur aan de bossen. En dan de paddestoelen, niet te vergeten.

Vanaf de Archemerberg hebben we prachtig uitzicht op het onweer in de verte. We zien gordijnen van regen langs trekken. Mede daarom besluiten we de lange pauze uit te stellen tot in Lemele. Daar is vast een droge, warme plek te vinden.

En jawel, een soort van bruincafe staat tot onze beschikking. Die zijn we zo langzamerhand wel gewend. We komen ze veel tegen onderweg. Van die cafeetjes met tapijtjes op de stamtafel en altijd met een biljart en/of dartspel. Gelukkig is er ook altijd een warme kop thee of chocolade melk te krijgen en is er ook meestal een behulpzame, vriendelijke gastheer of -vrouw aanwezig.
Na een uurtje besluiten we nog een stukje door te lopen om bij de in het boekje aangegeven camping een hapje te eten en ons op te laten pikken door Paul. (De vriendelijke gastheer vertelde ons dat een taxi naar het dichtstbijzijnde openbaar vervoer ons minstens veertig euro zou gaan kosten)
De camping blijkt een vijf-sterren bungalowpark te zijn geworden met een luxe restaurant. (Misschien was de taxi toch niet zo'n gek idee geweest) Het eten is er heerlijk. Goed genoeg in ieder geval om onze zestig kilometer mee te vieren. Wat zijn wij beretrots op onszelf!!!

'Stompjes'

Hardenberg-Ommen 21 km (nog 310 te gaan)
18 oktober 2011

De kilometers zijn 's ochtends voelbaar in mijn benen. Het is duidelijk dat ik niet dagelijks negentien kilometer loop; spierpijn dus. Joris niet. 'We lopen naar Ommen, vandaag,' zegt hij stellig bij het ontbijt. 'Eenentwintig kilometer, dat is een heel eind hoor,' probeer ik nog. Maar hij weet het zeker.
En zo beginnen we onze tocht in de stromende regen, vol goede moed, langs de vecht, door het vechtdal.

Grappig, dat juist de regen deze tocht wel heel gezellig maakt. Het is weer eens wat anders dan in de zon lopen. Toch zijn we wel blij als de regenkleding uit kan. Rond een uur klaart het op en breekt de zon door.

In Rheeze zouden we de definitieve beslissing nemen; hier overnachten of doorlopen naar Ommen. Joris heeft nog steeds goede zin en nergens last van dus lopen we door. Ommen zou het zijn!
Een behulpzame vrouw vertelde ons dat door de regen het pad waarschijnlijk wel erg nat zou zijn. 'Ik ken het pad,' zei ze. 'Ik loop het regelmatig hier. Op zulke dagen zak je tot je knieen weg in de modderige weilanden.' Hoewel spannend, leek dat ons toch geen goed idee. We besloten de route iets aan te passen. Stiekem dacht ik dat de tocht daarmee misschien ook wel iets korter zou worden.

Enfin, om een lang verhaal kort te maken; We waren beiden total loss. De route was van ons gekriskras zeker niet korter geworden en de B&B bleek een paar kilometer van de route te liggen. Joris had het gevoel dat hij op stompjes liep i.p.v. op voeten. Mijn knieen voelden alsof ze achterstevoren in mijn lijf zaten. We strompelden de laatste kilometers en kwamen rond een uur of zes eindelijk aan. Wat een tocht.
Na een broodje en een kopje bouillon zijn we snel in bed gaan liggen. Bekkaf, en reuzetrots op onszelf!!

't Klepperhuus

Coevorden-Hardenberg 19 km (nog 331 te gaan)
17 oktober 2011

het Pieterpad loopt voor ons hotel langs dus de route was zo weer opgepakt. Joris had er zin in en besloot dat hij vandaag best de volle 19 kilometer naar Hardenberg kon lopen. Halverwege zou er evt. ook een overnachtingsplek zijn, maar nee, Hardenberg werd het!
Het is de eerste keer dat we een volledige etappe lopen. Het is wel een beetje aanpoten, maar zeker de moeite waard. En zo lopen we vandaag een prachtige tocht.

We verlaten Drenthe door een poort van zwerfkeien. Wel mooi hoor, maar dat zoiets gefinancierd wordt door de europeesche gemeenschap zet me wel weer aan het denken. Wat zullen al die europeanen blij zijn met zo'n stenen poort op een bijna onoog'lijk wandelpaadje in Nederland. Gelukkig zijn er een aantal Pieterpad wandelaars. Geniet er tenminste nog iemand van...

Enfin, rond vijf uur komen we aan in het Klepperhuus. Wat een ontzettend leuke stadsherberg! Het is ook een opleidingsplek voor gehandicapten en wordt gerund door enorm enthousiaste mensen. Wat hebben we genoten van de sfeer in het restaurantje! Zeker een aanrader voor iedereen die Hardenberg bezoekt.

Naar Coevorden

Dalerveen-Coevorden  8 km (nog 350 te gaan)
16 oktober 2011

Vanwege een onverwachte planning beginnen we pas om half vijf met lopen. We hadden kaartjes voor een leuke voorstelling van het internationaal danstheater, dus daar wilden we eerst nog heen. Maar omdat het juist vandaag en morgen mooi weer zou zijn besloten we toch vandaag te beginnen. Naar Coevorden; Iets verder dan ik had gedacht. Planning blijkt wederom niet mijn sterkste punt. Misschien maakt juist dat de tocht hier en daar wel net even wat spannender.
Ik had namelijk ook geen rekening gehouden met de schemering die in oktober toch wel al rond zes uur begint.

Coevorden blijkt wel een bijzonder stadje (ja, ja, een van de weinige drentsche plaatsen met stadsrechten) De oude vesting-delen zijn tegenwoordig park. En om in de schemering door een onbekend park te lopen is best, nou ja, best een beetje eng. Iedere schaduw lijkt tot leven te komen. Zo zien we beren en wolven tussen de bomen, maar gelukkig ook fonteinen en heel behulpzame mensen. De routebeschrijving is namelijk niet meer te lezen, daar is het al te donker voor. En om deze tijd wil je niet fout lopen!
Ik had al een kamer gereserveerd om zoeken naar een slaapplaats te voorkomen. Gelukkig hadden we het hotel snel gevonden want het werd echt al donker!

Een priegelstukje

wachten op oma
Den Hool-Dalerveen, 4 km (nog 358 te gaan)
5 mei 2011

Binnen een uurtje zijn we in Dalerveen waar we door oma/mama opgehaald worden. Echt een priegelstukje vandaag. Rare planning, maar wel lekker; het is gaan regenen.